perjantai 13. maaliskuuta 2009

Ole hetken äiti

Taivaansinisissä rattaissa vauva itkee sydäntä särkevästi keskellä rautatientoria.
Joku pysähtyy katsomaan mutta suurin osa ihmisistä painelee ohi reippain askelin.

Se henkilö joka ei ollut kyyninen eikä ajatellut temppuja tai piilokameraa.Se joka oli ehkä itse vanhempi tai se joka tunsi huolta tai sääliä tai mitä vain inhimillisiä tunteita löysi vaunuihin katsoessaan lapun jossa luki : kiitos että välität.Toivottavasti kaltaisiasi tulee lisää.

Ole hetken äiti- on Unicefin uusin kampanja lapsien oikeuksien puolesta.

Kampanja alkoi dramaattisesti bussiasemille asetetuilla vaunuilla joissa nauhoitteessa pieni vauva itkee sinisissä kärryissä.

Järkyttävän pieni prosentti ihmisiä pysähtyi kärryn luokse.Tekee oikein pahaa katsoa videopätkää jossa ihmiset painelevat ohi omissa maailmoissaan.
Osa ihmisistä soitti hätäkeskukseen.Mikseivät he kävelleet vaunun luo?
Itkevä vauva tuskin on samaa kastia sammuneen nistin kanssa jota katselee mielummin metrin päästä apua hankkiessaan.

Osa ajatteli että kyseessä on pila tai mainoskikka.
Yhtä kaikki,pohjimmainen ajatus kuitenkin on ettei asia koske heitä.
Ei ole enää yhteisöllisyyttä jossa lapsi on kaikkien vastuulla.
Se on hiukan surullista.

Siipan mielestä kampanja on kauhea.
Minusta se on oikein hieno.

Paljon ajattelemisen aihetta se ainakin tuo.Syrjäytyviä lapsiperheitä on tilastollisesti enemmän ja suomessa korkeat huostaanottoluvut.

Olisitko sinä katsonut vaunuihin?

Lue lisää ja katso video:

http://www.unicef.fi/aiti-lastenvaunut

4 kommenttia:

  1. Musta aika surullista, jos ajattelee että siellä olisi ollut tosiaan oikea vauva, että eikö ihmiset todellakaan välitä kun niin paljon kulki vain ohi vai eikö ne oon ole kuullut itkua/katsellut ympärille?

    ..Mutta munkin mielestä kampanja on tosiaan hieno juttu.

    VastaaPoista
  2. Minusta tuo tempaus oli vähintäänkin hyvä. Aina on hyvä asia hieman ravistella ihmisiä.

    Mua ihmetyttää myös esim. kauppakeskuksissa, kun itkeviä lapsia pyörii siellä ja jotkut eivät kiinnitä mitään huomiota. Ehkä sitä jotkut ihmiset tosiaankin ovat sokeita ja kuuroja tällaisille asioille niin kuin lapsenitku.

    VastaaPoista
  3. Minua myös riipi sydäntä katsoa kuinka jotkut voi kävellä vaan ohi. :(
    Itse olisin taatusti heti hyökännyt vaunujen luo ja suurinpiirtein kiireellä ottanut vauvaa syliin rauhoitellakseni. ;)

    Mutta siis tosi hyvä kampanja minustakin!

    VastaaPoista
  4. Lueskelen blogiasi eilisestä alkaen taaksepäin, joten kommenttinikin tulee kovasti myöhässä. Hirmuinen hälinä ja hässäkkä tuosta vaunujutusta on nettiin kehkeytynyt - ja kirjoittajat vikisevät vain sitä, ettei idea ollut mainostoimiston oma suunnitelma Suomen Unicefin projektille.
    Kuitenkin samaa ideaa ja ajatusta on käytetty paitsi kirjassa, myös ainakin parissa elokuvassa.
    Vaunutempaus oli hyvä ja pysäyttävä, mutta median olisi pitänyt nostaa isompi hässäkkä siitä, kuinka harva välitti vaunuihin kurkistaa.
    Tervehtien
    monia itkeviä vauvoja pihoilla keinutellut ja hyssytellyt mummo

    VastaaPoista