sunnuntai 3. toukokuuta 2009

Leipää!

Teen nyt tunnustuksen.

En osaa kunnolla leikata leipää.

En tiedä missä menee vikaan kun limpusta tai polakasta saan aina kummallisen mallisia siivuja jotka suopottuvat reunaa kohti.Jos kyseessä on sämpylä,ja vielä vaikka tuore sellainen leikkaan niin että sisus menee littuun ja rusentuu.
Jos koitan saada kahta ruispalaa irti toisistaan on varmasti toisella puolella ammottava reikä.

Rakastan kuitenkin ns.oikeita leipiä.Sellaisia paperipussissa tulevia joiden nimi voi olla vaikka myllärin varras tai suomineito.

Ongelmahan tietysti sitten on että leipä menee nopeasti kovaksi ja keittiöömme ei mahdu leipälootaa.Muovipussiin jos laittaa niin se rapea kuori on ihan entinen ja jos vaikka siippa leikkaa kerralla koko leivän paloiksi niin ovat ainakin korppua.

Valmiiksi siivutetun paketin kun tänään mimon kanssa ostin niin se on jo syöty. Isoja leipiä saan aina heittää roskiin.

Mimon ensimmäinen kiinteä ruoka oli bataatti.Heti kun vaan pystyssä pysyi sai käteensä myös leivän kantoja.

Pitäisikö toivoa joululahjaksi sellaista jenkkien motorista leipäsahaa vai onko jossain kansanopistoissa leivän leikkaamis kursseja? :D

10 kommenttia:

  1. Heh, minä olen ihan samanlainen leivänleikkaaja! :)

    VastaaPoista
  2. Terävä, sahalaitainen ohut veitsi on paras. Semmosella mä onnistun. Mun käteen meillä on paras semmonne grilliveitsi joita myydään useamman kappaleen pakkauksessa. Ihan ehdoton leivän leikkaamiseen :)

    VastaaPoista
  3. Meillä mies leikkaa aina leivät vinoon, minä aina niitä suoristelen. ;D
    Siinä minä olen hyvä; leivänleikkaamisessa, saan aina suoria ja ihanan ohuita viipaleita.
    Meilläkin terävä sahalaitainen leipäveitsi.

    Rakastan myös paperipussissa olevia tuoreita leipiä, niitä joissa on rapsakka kuori ja pehmeä sisus. Nam nam.. :)

    VastaaPoista
  4. Meillä ei ehdi mikään leipä mennä vanhaksi saati roskiin. Jos on joku tuore kovakuorinen leipä joskus ruisleivän sijaan herkkuna, häviää kyllä alta aikayksikön!

    VastaaPoista
  5. Mä en enää suostu leikkaamaan leipää ollenkaan, kun tammikuussa sain leikattua itseäni sormeen niin pahasti, että veri lensi, pyörryin, ja oli käytävä päivystyksessä tikattavana... Vastuksena oli sellainen kunnon ruislimppu, enkä sen jälkeen ole moisiin kajonnut. Syön kyllä, jos joku muu leikkaa. ;)

    VastaaPoista
  6. No ei se mitään, minulle kuorii mies perunat :)

    VastaaPoista
  7. Samalla tavalla leikkaan mäkin leipää. Yleensä meillä onkin valmiiks viipaloituja niin niistä saa jotain syömistäkin. Kokonainen leipä kun tuntuu menevän ihan pariin siivuun... =D

    VastaaPoista
  8. Minäkin vihaan leivän leikkaamista ja jossain vaiheessa minulla olikin
    mainitsemasi "leipäsaha".

    Tosi kätevä, kun vaan muistaa varoa sormiaan. Tosin lasten kanssa moinen värkki kannattaa jättää kauppaan ;)

    VastaaPoista
  9. Heh, multakaan ei onnistu leivän leikkuu, en kyllä ymmärrä missä vika. Onneksi mies taitaa leivän leikkuun...

    VastaaPoista
  10. veitset vaihtoon :) me uusittiin vuosi sitten veitsivarasto kun jostain sai fiskarsit tarjoushintaan. uututtaan kiiltävällä veitsellä tekee ihan valehtelematta taikoja keittiössä. Ja hyvin pidettynä on pitkäikäinen investointi.
    t. Sari ja apukokki :)

    VastaaPoista